Uuvuksissa -kirjat

Uupumuksesta puhutaan paljon juuri nyt ja ihan syystä. Se mitä uupumuksesta puhutaan, on tietysti toinen juttu. Koronavuosi on ollut monelle monesta eri syystä raskas. Uupumus on ollut kuitenkin jo epidemia työ- ja korkeakoulukonteksteissa ennen etätyöapatiaa ja poikkeustilan tuomia kuormittavia mullistuksia.

Maailmassa, jossa tulee olla aina piirun verran entistä parempi, tuottavampi, ketterämpi, innovatiivisempi, hehkuvampi, kovakuntoisempi, joustavampi, iloisempi, tavoitteellisempi, tavoitettavissa, käytettävissä, muokattavissa ja korvattavissa – onko suurikaan yllätys että ihmisillä alkavat mittarit huutaa punaisella? Yksi kysymys olennainen kysymys on tietysti se, miksi suostumme tähän?

Uupumus on useiden eri tekijöiden, eli yksilön, ympäristön ja tehtävän vaatimien resurssien pitkittynyt epäsuhta. Yksilön kärsiessä uupumuksesta, muutokset uupumuksen kokemisessa tapahtuvat toki yksilön kautta, mutta koska uupumuksen syntymisen syy on usein keskeisellä tavalla työn piirteisiin liittyvä, pelkästään yksilön palautumiskykyyn tai resursseihin vaikuttaminen on riittämätön lähtökohta. Silti se, miten yksilö suhtautuu kuormittaviin tekijöihin, vaikuttaa aina myös osana uupumisen syntymistä.

Elämässä on myös paljon kuormittavia tekijöitä, joille ei voi itse mitään tai joista ei vain voi lähteä kävelemään, kuten huonosta työpaikasta. Silloin erityisesti elämänlaadun ja oman toimintakyvyn ylläpitämisen kannalta olennaista on palata kysymykseen: mitä uupumukselle voi tehdä?

”Työuupumus on prosessi, jossa työntekijän psyykkiset voimavarat ehtyvät vähitellen. Tämä ilmenee erityisesti kolmen oireen kautta, jotka ovat uupumusasteinen väsymys, kyynistyneisyys ja alentunut ammatillinen itsetunto. Lisäksi uupuneella esiintyy yleensä myös runsaasti yleisiä stressioireita.”

Ahola, Tuisku & Rossi

Olen opinnoissani, työssäni ja yksityiselämässäni saanut jo tutustua hieman uupumuksen teemaan, joten aihe kiinnostaa monella tavalla. Sain taannoin Tuuma -kustannukselta suositun Uuvuksissa ja uutuuskirjan Uuvuksissa-työkirjan luettavakseni. Kirjojen kirjoittaja Liisa Uusitalo-Arola on työ- ja organisaatiopsykologi, työterveyspsykologi ja kouluttajapsykoterapeutti.

Uuvuksissa – Kirja sinulle, joka tahdot voimasi takaisin

”Tämä kirja on työkalupakki, johon voit tarttua, kun huomaat, että voimasi ovat vähenemässä. Se tarjoaa sinulle käytännönläheisen ja arjessa koetellun, mutta myös tutkimukseen nojautuvan mallin, miten voit nousta uupumuksesta ja luoda itsellesi paremmin istuvan elämän. Kirjan avulla opit huomaamaan, milloin sinun on aika pysähtyä tai ainakin hidastaa tahtia ja tehdä tarpeelliset muutokset.”

Uuvuksissa -kirja jakautuu kolmeen osaan, joissa kuvaillaan sitä miten uupumus kehittyy, miten toipumisprosessi käynnistetään ja kuinka omaa toimintaa ja hyvinvointia edistetään. Kirjassa viitataan runsaasti erinomaisiin lähteisiin ja se syventää sekä vetää yhteen käsitystä uupumuksesta ilmiönä. Vaikka mukana on paljon asiaa ja harjoituksia, selkeärakenteinen kirja on miellyttävää ja kiinnostavaa luettavaa.

Uuvuksissa työkirja – Käynnistä myönteinen muutos

”Kirjan tehtävien avulla kartoitat tilanteesi ikään kuin ulkopuolisen silmin, opit joukon keinoja, joilla voit helpottaa uupumuksen oireita, sekä pääset toteuttamaan konkreettisia muutoksia elämässäsi ja työssäsi. Kirja nojaa siihen, mitä uupumisesta, toipumisesta ja hyvän elämän rakentamisesta tiedetään tutkimuksen ja terapeuttisen kokemuksen perusteella.”

Uuvuksissa- työkirja painottuu nimensä mukaisesti enemmän keinoihin ja erilaisiin harjoituksiin, joilla vaikuttaa uupumuksen taustalla oleviin tekijöihin. Tämänkin teoksen rakenne jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa keskitytään elämän merkityksellisyyden etsimiseen ja tutkailemiseen. Toinen osa painottuu vireystilan ja itsesäätelyn tukemiseen. Kolmannessa osiossa vahvistetaan muutoksentekokykyä tukemalla muun muassa tavoitteellisuutta erilaisten harjoitusten avulla.

Yhteenveto

Uuvuksissa ja Uuvuksissa työkirja ovat hyviä ja monipuolisia kirjoja niin uupumusriskissä oleville, kuin sitä vähentämään pyrkiville ammattilaisille. Mielestäni nämä toimivat parhaiten toisiaan täydentävänä kokonaisuutena. Uuvuksissa kirja auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään uupumusta, työkirja puolestaan toimii täydentävänä teoksena ja monipuolisena ideapankkina erilaisiin harjoituksiin, joilla uupumusta voi pyrkiä vähentämään. Kirjat ovat selkeällä, miellyttävällä ja mielenkiintoisella tavalla kirjoitettu ja koostettu.

Luin kirjat tällä kertaa lukemalla, mutta on tärkeää huomata, että kirjojen harjoitusten hyödyntäminen uupumuksen vähentämisen työstämisessä voi kestää kuukausia. Se, että lukee asiasta, ei vielä saa aikaan muutosta omassa ajattelussa ja sen tavoissa, vaan vaatii sinnikästä harjoittelua, reflektointia ja toistoja. Tulen ammentamaan näistä teoksista varmasti useaan kertaan vielä sekä työssäni että henkilökohtaisessa elämässäni.

Pohdinta

Koska Uuvuksissa -kirjat ovat vahvasti kategoriassa self-help, ja varsin yksilökeskeisiä näkökulmissaan, jäin useaan otteeseen pohtimaan tämän haasteita. Koska uupumus on väsymystä paljon monisyisempi tilanne, pohdin myös miten realistista on, että vakavan ja pitkäkestoisen uupumuksen mankeloima ihminen jaksaa tai edes pystyy tekemään harjoitteita pitkäjänteisesti?

Koska uupunut on uupunut, eivät metakognitio tai tunnesäätely toimi välttämättä kovinkaan hyvin ja työskentelyyn tarvitsee tukea. Kuten Uuvuksissa -kirjassa todetaan, yksi uupuneen karikko on, että ”usein ne kyvyt, joita uuvuttavien olosuhteiden ja toimintamallien muuttamiseen tarvittaisiin, ovat poissa käytöstäsi.” Seuraa siis tilanne, jossa uupuneen tulisi ikäänkuin nostaa itse itsensä hiuksista uupumuksen upottavasta suosta.

Jos tilanne on vakava, kirjoja kannattanee hyödyntää terapeutin tai työterveyden ammattilaisen kanssa työskentelyn yhteydessä, jos tämä suinkin on tilanteessasi mahdollista. Erilaiset harjoitukset toimivat erilaisissa tilanteissa, joten kirjoihin voi ja kannattaa myös palata voinnin ja tarpeiden vaihdellessa.

Mieltäni askarrutti kirjassa se, että usein huomasi viitattavan lukijan positioon sitä tarkemmin määrittelemättä. Lukijaa saatetaan puhutella ”Nyt kun olet tässä tilanteessa —.” Missä tilanteessa? Lievästi vai vakavasti uupunut? Töissä vai sairaslomalla? Kuten aikaisemmin viittasin, keskeinen uupumuksen osatekijä saattaa olla jotain, josta ei pääse lomalle kuten kuormittava perhetilanne. Vaikka uupumus on aina eri elämänosa-alueiden vahvuuksien, kuormituksen ja resurssien summa, kirjan otsikoinnista lähtien olisi kenties tarkoituksenmukaista eksplikoida, että teokset käsittelevät nimenomaan työuupumusta.

Yksi uupumuksen aihepiiriin liittyvä ongelma on se, että työelämää ja sen tarpeita käsitellään ikään kuin luonnonvoimankaltaisena ilmiönä, joka vain muuttuu mielensä mukaan ja jonka megatrendeihin työntekijöiden tai tuotantoyksiköiden on vain pyrittävä sopeutumaan. Tulevaisuuden työelämän edellyttämistä kompetensseista on tullut läpäiseviä. Ne kattavat ihmisen koko olemisen ja sukeltavat myös henkisen puolelle. Suosittelen kuuntelemaan Yle Areenasta Puheen aamun lähetyksen viime keväältä, jossa Helsingin yliopiston työelämän tutkija, dosentti Mira Karjalainen käsittelee työn ja minän rajojen hämärtymisen problematiikkaa.

Työelämän ja tuottavuuden tulisi palvella ihmisten tarpeita – ei päin vastoin. Jokaisen uupumuksen äärellä väreilevän tai sen pyörteissä pyristelevän on syytä kysyä itseltään: muokkaammeko tilannettamme vastaamaan aidoisti omista arvoistamme kumpuavan hyvän elämän edellytyksiä, vai itseämme palvelemaan työ- ja talouselämän tuottavuuden lisäämisen oletettuja vaatimuksia?

Lue lisää:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s